Medellin Metrocable, Columbia


medellin metrocable

Oraşul Medellin este amplasat în depresiunea Aburra, şi de aceea este înconjurat de dealuri pe care există cartiere subdezvoltate "rău famate" (numite "barrios"), care nu sunt deservite de transportul public în comun al oraşului. În unele cazuri prin aceste zone nu numai că nu se fac opriri la staţii, dar macar nu se trece prin ele. Într-unul din aceste cartiere, numit barrio Santo Domingo, singura formă de transport public a fost asigurată de o companie privată care deservea zona sporadic. În acea perioadă, locuitorii din Santo Domingo care munceau în centru trebuiau să parcurgă în 2 ore şi jumătate drumul spre Medellin şi încă doua ore şi jumătate înapoi, în fiecare zi1. Aceste constrângeri au dus la concluzia că ar trebui avute în vedere alte forme de transport (neconvenţionale), pentru a putea fi deservit cartierul Santo Domingo.

La începutul anilor 2000, Metro Medellin a hotărât să lege cartierul de reţeaua metropolitană printr-un sistem GDM (gondolă detaşabilă monocablu). În 2006, la Medellin s-a dat în folosinţă primul traseu de gondolă (Linia K), cu scopul de a suplimenta reţeaua publică de transport2.

Instalaţia, care a costat 26 milioane de dolari, şi care are o lungime de 2.8 km cu 4 staţii, s-a bucurat de un succes enorm. De atunci au fost construite încă două trasee: linia J - care a costat 16 milioane de dolari şi Linia L - care a costat 25 milioane de dolari. Instalaţia este în proprietatea Metro Medellin. Tabelul 2 prezintă principalele ei caracteristici. Figura 4 arată harta celor trei trasee, cât şi a reţelei de transport public din Medellin.

medellin metrocable

  1. The Gondola Project. http://www.gondolaproject.com (ultima accesare in 3 ianuarie 2013). 

  2. The Portal of Medellin. http://www.medellininfo.com (ultima accesare in 9 ianuarie 2013) 



Transportul aerian pe cablu - în mediul urban | Teodor Ioan Mârza