Staţiile


De obicei sistemele TAC au doua staţii (staţia tur şi staţia retur) amenajate corespunzător pentru realizarea accesului persoanelor. În cazul în care există o diferenţă de nivel între cele două terminale, acestea sunt denumite staţia de jos, respectiv staţia de sus. Rola de cablu din staţia tur poate funcţiona ca rolă motoare, iar rola de cablu din staţia retur acţionează ca un mecanism fix de întoarcere.

În cazul sistemelor de prindere a gondolelor detaşabile, terminalele sunt dotate cu o platformă pentru încetinire, respectiv urcare a pasagerilor, zonă în care, de regulă, manevrele sunt controlate electronic din motive de siguranţă. Unele sisteme care utilizează gondole pot avea mai multe staţii, pentru a putea deservi zone intermediare ale traseului1.

La ora actuală, comanda instalaţiei se face automatizat, accelerarea telecabinei din staţie şi decelelarea ei când soseşte în staţie, fiind reglate automat. Personalul de la pupitrul de comandă supervizează şi este atent la funcţionarea corectă a instalaţiei şi în caz de vânt, se poate încetini manual telecabina în dreptul stâlpilor.


  1. Dwyer, C. Aerial Tramways, Ski Lifts, and Tows: Description and Terminology. US Forest Service, 1975. 



Transportul aerian pe cablu - în mediul urban | Teodor Ioan Mârza